Presiden Joko Widodo melantik 16 duta besar Indonesia untuk negara-negara sahabat--Medcom.id/Achmad Zulfikar Fazli.
Presiden Joko Widodo melantik 16 duta besar Indonesia untuk negara-negara sahabat--Medcom.id/Achmad Zulfikar Fazli.

Ketua PP Muhammadiyah Jadi Duta Besar

Nasional dubes
Achmad Zulfikar Fazli • 07 Januari 2019 11:59
Jakarta: Presiden Joko Widodo melantik 16 duta besar Indonesia untuk negara-negara sahabat. Mereka di antaranya juru bicara Kementerian Luar Negeri Arrmanatha Christiawan Nasir dan Ketua PP Muhammadiyah Hajriyanto Thohari.

Arrmanatha diproyeksikan menjadi dubes untuk Republik Perancis merangkap Kepangeranan Andorra, Keharyapatihan Monaco, dan UNESCO, berkedudukan di Paris. Sedangkan, Hajriyanto akan menjadi Dubes untuk Republik Lebanon yang berkedudukan di Beirut.

Pelantikan berlangsung di Istana Negara, Jakarta, Senin, 7 Januari 2019. Para dubes tersebut dilantik berdasarkan Keputusan Presiden Nomor 1/P/2019 tentang pengangkatan Duta Besar Luar Biasa dan Berkuasa Penuh Republik Indonesia. Keppres itu ditetapkan Presiden di Jakarta pada hari ini.

Bagaimana tanggapan anda mengenai artikel ini?



Para dubes lain yang dilantik, yakni Abdul kadir Jaelani untuk Kanada merangkap ICAO yang berkedudukan di Ottawa; Abdurachman Hudiono Dimas Wahab untuk Republik Hungaria yang berkedudukan di Budapest; Al Busyra Basnur untuk Republik Demokratik Federal Etiopia merangkap Republik Djibouti dan African Union, berkedudukan di Addis Ababa. Kemudian, Julang Pujianto untuk Republik Suriname merangkap republik Guyana yang berkedudukan di Paramaribo.

Cheppy T Wartono untuk Republik Meksiko Serikat merangkap Belize, Republik El Savador, dan Republik Guatemala yang berkedudukan di Mexico City.

Sementara, Dewa Made Juniarta Satrawan menjadi dubes untuk Republik Zimbabwe merangkap Republik Zambia, yang berkedudukan di Harare; Edy Yusup untuk Republik Federasi Brasil, yang berkedudukan di Brasilia.

Lalu Muhammad Iqbal untuk Republik Turki yang berkedudukan di Ankara; Mahendra Siregar untuk Amerika Serikat yang berkedudukan di Washington DC turut dilantik menjadi dubes.

Muhammad Anshor untuk Republik Chile yang berkedudukan di Santiago; Siti Nugraha Mauludiah untuk Republik Polandia yang berkedudukan di Warsawa. Sunaryo Kartadinata untuk Republik Uzbekistan merangkap Republik Kirgizstan, yang berkedudukan di Tashkent; Tri Tharyat untuk Kuwait yang berkedudukan di Kuwait City.

Kemudian, Wajid Fauzi untuk Republik Arab Suriah yang berkedudukan di Damaskus juga menjadi dubes untuk negara sahabat.


(YDH)
FOLLOW US

Ikuti media sosial medcom.id dan dapatkan berbagai keuntungan

Dapatkan berita terbaru dari kami Ikuti langkah ini untuk mendapatkan notifikasi