Dubes Rusdi Kirana (kanan) bersama Raja Malaysia Sultan Abdullah Shah. (Foto: Istana Negara Malaysia)
Dubes Rusdi Kirana (kanan) bersama Raja Malaysia Sultan Abdullah Shah. (Foto: Istana Negara Malaysia)

Malaysia Sampaikan Salam Perpisahan kepada Rusdi Kirana

Internasional indonesia-malaysia
Willy Haryono • 07 Juli 2020 07:14
Kuala Lumpur: Malaysia mengucapkan salam perpisahan kepada Duta Besar Indonesia Rusdi Kirana yang sudah menyelesaikan masa jabatannya di Negeri Jiran. Dubes Rusdi dijadwalkan pulang ke Tanah Air pada 9 Juli mendatang.
 
Salam perpisahan disampaikan Raja Malaysia, Yang Dipertuang Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah.
 
"Al-Sultan Abdullah amat menghargai peranan yang dimainkan Bapak Rusdi Kirana selama masa jabatan beliau sebagai Duta Besar Indonesia untuk Malaysia," ujar pernyataan Istana Negara Malaysia yang disampaikan via Instagram.

Bagaimana tanggapan anda mengenai artikel ini?


Sultan Abdullah berterima kasih kepada Dubes Rusdi karena telah banyak berjasa dalam mengatur berbagai kunjungan kenegaraan, baik yang dilakukan pemimpin Malaysia maupun Indonesia.
 
Salah satu kunjungan itu adalah lawatan Presiden Joko Widodo ke Malaysia pada Agustus tahun lalu. Satu tahun sebelumnya, Dubes Rusdi juga mengkoordinasikan kunjungan PM ke-7 Malaysia, Mahathir Mohamad, ke Indonesia.
 
"Indonesia adalah sahabat akrab dan penting. Malaysia merasa senang karena hubungan diplomatik kedua negara sejak 63 tahun lalu terasa begitu istimewa dan harmonis, serta berada di level tertinggi di semua tingkatan," ungkap Istana Negara Malaysia.
 
"Sebagai dua negara dekat dan penggagas ASEAN, Malaysia akan terus berkomitmen untuk memperkokoh hubungan dan kerja sama dengan Indonesia ke tahap yang lebih komprehensif," sambungnya.
 
Perpisahan juga disampaikan secara langsung Menteri Luar Negeri Malaysia Hishammuddin Hussein kepada Dubes Rusdi. Ia mengucapkan terima kasih atas kinerja Dubes Rusdi selama tiga tahun terakhir ini.
 
"Saya berterima kasih, terutama dalam memastikan hubungan Indonesia tetap dekat dengan Malaysia," sebut Hishammuddin.
 
"Semoga Bapak Rusdi selalu diberkahi dan sukses dalam menjalankan tanggung jawab baru setelah ini. Terima kasih Bapak Rusdi," pungkasnya.

 

(WIL)


FOLLOW US

Ikuti media sosial medcom.id dan dapatkan berbagai keuntungan

Dapatkan berita terbaru dari kami Ikuti langkah ini untuk mendapatkan notifikasi

unblock notif