Patung Tunku Abdul Rahman berada di depan gedung parlemen Malaysia di Kuala Lumpur. (Mohd RASFAN / AFP)
Patung Tunku Abdul Rahman berada di depan gedung parlemen Malaysia di Kuala Lumpur. (Mohd RASFAN / AFP)

4 Senator Baru Malaysia Dilantik Usai Diangkat sebagai Menteri Kabinet

Willy Haryono • 03 Desember 2022 11:57
Kuala Lumpur: Empat senator baru dilantik di Parlemen Malaysia pada Sabtu, 3 Desember 2022, menyusul pengangkatan mereka sebagai menteri di kabinet baru Perdana Menteri Anwar Ibrahim.
 
Dikutip dari laman The Straits Times, keempat tokoh diambil sumpah jabatannya di hadapan Ketua DPR Tan Sri Dr Rais Yatim di gedung parlemen di Kuala Lumpur pada Sabtu pagi.
 
Mereka adalah Sekretaris Jenderal Pakatan Harapan Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail yang akan memimpin Kementerian Dalam Negeri dan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz yang ditunjuk sebagai Menteri Perdagangan dan Industri Internasional.

Bagaimana tanggapan anda mengenai artikel ini?


Turut mengucap sumpah jabatan sebagai senator adalah Sekretaris Jenderal Barisan Nasional Datuk Seri Zambry Abd Kadir yang akan memimpin Kementerian Luar Negeri dan Ketua Mahkamah Agung Syarie Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar yang diangkat sebagai Menteri Agama.
 
Saifuddin, Zambry dan Mohd Na'im adalah anggota baru majelis tinggi parlemen, sementara Tuan Zafrul diangkat kembali setelah mendapat persetujuan dari Raja Malaysia Sultan Abdullah Ahmad Shah.
 
Tadi malam, PM Anwar Ibrahim mengumumkan kabinet baru Malaysia. Selain jadi perdana menteri, Anwar juga memegang jabatan Menteri Keuangan.
 
"Setelah mengangkat sumpah jam 3 sore besok, saya akan mengadakan pertemuan dengan menteri-menteri agar segera fokus bekerja," ujar Anwar Ibrahim.
 
Satu dari beberapa menteri adalah nama tak asing di dunia perpolitikan Malaysia, Mohamad bin Sabu. Di pemerintahan Mahathir Mohamad, Mohamad Sabu pernah merupakan menteri pertahanan.
 
Namun kali ini, ia menjadi menteri pertanian dan pangan.
 
Baca:  Akhirnya Kabinet Diumumkan, Anwar Ibrahim Merangkap Jadi Menteri Keuangan
 
Jangan lupa ikuti update berita lainnya dan follow akun Google News Medcom.id

 
(WIL)




LEAVE A COMMENT
LOADING

Dapatkan berita terbaru dari kami Ikuti langkah ini untuk mendapatkan notifikasi

unblock notif