PM Mahathir Merangkap sebagai Menteri Pendidikan Malaysia
PM Malaysia Mahathir Mohamad (kanan) saat menerima kunjungan Sultan Brunei. (Foto: AFP)
Kuala Lumpur: Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengumumkan dua menteri baru di kabinetnya. Salah satunya adalah dirinya sendiri yang merangkap jabatan menteri pendidikan.

Sementara itu, Wakil PM Malaysia Wan Azizah Wan Ismail ditunjuk untuk merangkap sebagai menteri untuk urusan dan kesejahteraan perempuan.

"Menteri-menteri selanjutnya akan kami umumkan pada hari Senin jika Istana setuju," kata PM Mahathir, dikutip dari Channel News Asia, Jumat 18 Mei 2018.


PM Mahathir memang pernah menjabat sebagai menteri pendidikan pada 1974 silam dan juga pernah menjadi wakil PM pada 1976.

"Saya merangkap menjadi menteri pendidikan karena saya pikir begitu banyak orang tidak berpendidikan di negara ini. Jadi saya harus memberikan perhatian untuk itu," ucap dia.

Selain itu, lanjutnya, Malaysia juga harus mengejar ketertinggalan zaman, terkait dengan penggunaan komputer dan teknologi lain serta cara-cara mengajar yang baru.

Tiga menteri lain telah diumuman PM Mahathir pekan lalu, yaitu Lim Guan Eng sebagai menteri keuangan, Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri dan Mohammad Sabu sebagai menteri pertahanan.




(FJR)

metro tv
  • Opsi Opsi
  • kick andy Kick Andy
  • economic challenges Economic Challenges
  • 360 360

Dapatkan berita terbaru dari kami.

Ikuti langkah ini untuk mendapatkan notifikasi

Powered by Medcom.id